“Learn how to see. Realize that everything connects to everything else.”
– Leonardo da Vinci
Tekst
In dit Hoofdstuk geef ik een beknopte historische weergave van de Heilige Geometrische vormen die werden teruggevonden op artefacten doorheen de geschiedenis. De Benaming Genesis-patroon (ook LevensKiem genoemd), LevensZaad en LevensBloem werden als eerst gebruikt door Drunvalo Melchizedek in 1985.
LevensKiem
Versie 1: gecreëerd uit 6+1 cirkels (=Genesis-patroon)
Versie 2: gecreëerd uit 12+1 cirkels
Tekst
16e v.Chr. Myceense funeraire goudfolie-oplegstukken.Is hier een link met Charon’s obool? De Oude Grieken plaatsten een obool in de mond of onder de tong van een overledene. Dit als betaling aan de veerman Charon voor de overtocht van de Styx naar het dodenrijk. Archeologisch Museum van Istanbul (Foto © Marko Manninen)
14e – 11e v.Chr. De onderkant van een beker, Marlikcultuur, Noord-Iran Louvre museum (Foto © Pierre et Maurice Chuzeville)
9e – 6e v.Chr. Stenen pyxis Uit Tell Judaidah, TurkijeOorspronkelijk gebruik is ongekend. Pyxis is heden ten dage een rond doosje met deksel dat in de katholieke liturgie wordt gebruikt om geconsecreerde hosties te bewaren. (Foto © Universiteit van Chicago, U.S.)
7e-5e v.Chr. Zilveren schaal Uit Oegstgeest, HollandAfbeelding LevensKiem gecombineerd met dierenfiguren, waarvan één met een menselijk been in zijn bek. Rijksmuseum van Oudheden, Leiden, Holland (Foto © Stefaan Algoet)
8-5e v.Chr. Stenen grafstele Uit de Dauniaanse beschaving, Apulië, Italië Nationaal Archeologisch Museum van Manfredonia, Apulië, Italië (Foto’s © onbekend)
6e v.Chr. Schaal uit Samos, GriekenlandZeldzaam afbeelding van de LevensKiem in Griekse kunst J. Paul Getty Museum, Californië, V.S. (Foto © J. Paul Getty Museum)
3e – 1e v.Chr. Fragment zilveren ketel Uit Gundestrup, DenemarkenLinks afbeelding godin met aan beide zijden een olifant en griffioen en het LevensKiem. Rechts afbeelding van Cernunos die een torque en slang vasthoud, omringt door verschillenden dieren. Nationaal museum van Denemarken (Foto © World History Archive)
(Foto © David Gurevich)
50 v.Chr. – 70 n.Chr. De ‘Magdala’-steen Uit Migdal, IsraëlVoor meer uitleg zie hoofdstuk Ofanim. (Foto © David Gurevich)
(Foto © onbekend)
(Foto © onbekend)
50 v.Chr. Begrafenisstele Uit Carthago, Tunesië Afbeelding van Maangodin Tanit. Tanit is een Noord-Afrikaanse godin. Ze komt zowel in de Fenicische als de Berberse mythologie voor. Bardomuseum, Tunesië (Foto © onbekend)
30 v.Chr. tot 70 n.Chr. Ossuaria Uit Jerusalem, Israël Herodiaanse periode, (tweede tempelperiode) (Foto © onbekend)
30 v.Chr. tot 70 n.Chr. Ossuaria Uit Jerusalem, Israël (Foto © Zev Radovan)
1e n.Chr. Grafsteen Porcius Felix Uit Navarra, Spanje Museum van Navarra, Spanje (Foto © onbekend)
1e n.Chr. Benen spinschijven en naalden Uit Gallië, Frankrijk.Zie hoofdstuk Spinwiel Museum Kunst & Geschiedenis, Brussel, België (Foto © Stefaan Algoet)
1e n.Chr. Militaire grafsteen Uit Lincolnshire, England.Van Gaius Saufeius met opschrift ‘To Gaius Saufeius, son of Gaius, of the Fabian voting-tribe, from Heraclea, soldier of the Ninth Legion, aged 40, of 22 years’ service; he lies here.’ (Foto © British Museum)
1e n.Chr. Selectie van stenen snijwerk Castro de Santa Tegra, Galicië, Spanje. (Foto © onbekend)
2e v.Chr./n.Chr. Marmeren grafsteen Griekenland (Foto © onbekend)
2e n.Chr. Romeinse mozaïek Risan, Baai van Kotor, Montenegro (Foto © Sailko)
2e-3e n.Chr. Grafstele van Ursinus, met Illyrische cultuurmotieven uit Dalmatië. Krnjeuša, Bosnië en Herzegovina Nationaal museum van Bosnia en Herzegovina (Foto: Ortolf Harl)
2e n.Chr. Bar Kochba-loodgewichtEen loodgewicht van 803,6 gram, dat gebruikt werd om eerlijke handel op markten te garanderen. Het werd uitgegeven door de regering van Simon Bar Kochba (zoon van de ster, Ben Kosba, prins van Israël). Museum van Israël, Jeruzalem, Israël
3e n.Chr. Zandstenen altaar Uit het Romeinse fort Longovicium Met inscriptie ‘Aan de godin Garmangabis en aan de goddelijkheid van onze keizer Gordianus voor het welzijn van het detachement Suebians van Longovicium, Gordiana genaamd, hebben de soldaten hun gelofte terecht vervuld.’ ‘All Saints’Kerk, Lanchester, England (Foto © onbekend)
5e v.Chr. – 3e n.Chr. Monolithische grafstenen Uit Cantabria, SpanjeBevat naast atropologische motieven ook afbeeldingen van swastika’s, triskeles, kruisen, spiralen en helixen. (Romeinse invloed) Museum voor Prehistorie en Archeologie van Cantabrië, Spanje (Foto’s links en boven © onbekend)
5e-8e n.Chr. Medaillon (spindelkrans?) gemaakt uit een gewei. Merovingische periode. Uit Nantes, Frankrijk Dobrée Museum, Nantes, Frankrijk (Foto © Musée Dobrée)
5e-8e n.Chr. Versierde voetpaneel van een Merovingische sarcofaag. Saint-Paul kerk, Gonesse, Frankrijk (Foto © Denis Gliksman, Inrap)
7-8e n.Chr. Kalkstenen doopvont, Lombardije, Italië Museum of Art, Cleveland, V.S. (Foto © onbekend)
6-7e n.Chr. Altaarwachter, uit zandsteenWerd gebuikt in visigotische en pre-romaanse tempels, diende ter ondersteuning van het altaar. Archeologisch museum, Sevilla, Spanje (Foto © onbekend)
6e n.Chr. Zuidgevel van de Baptisterium Saint-Jean, Poitiers, Frankrijk.Merovingische decoratie in reliëf . (Foto’s © onbekend)
6e n.Chr. Bronzen spiegel Uit Aleppo, Syrië Visionair beeld van een serafijn, bijgestaan door twee vurige ‘wielen’, zijnde engelen die bekend staan als ophanim. Hier afgebeeld door het LevensKiem. (Foto © Angels: Messengers of the Gods by Peter Lamborn Wilson)
8e-9e n.Chr. Gietvorm (Umayyaden van al-Andalus) Uit Andalusië, Spanje Staats archeologisch museum, Madrid, Spanje (foto © Margarita Sánchez Llorente)
8e n.Chr. Grafsteen/altaar van ’Ursus Magester’ (voor- en zijkant). Abdij San Pietro in ValleAfbeelding van een doopritueel. Ferentillo, Umbrië, Italië (Foto © Roberto Sigismondi – Sebastiano Torlini)
8e n.Chr. Het LevensKiem als miniatuur uit de ‘Sacramentarium Gelasianum’.Het is het op één na oudste westerse christelijke liturgische boek en belangrijkste overgebleven Merovingische verlicht manuscript. Het toont een synthese van laatantieke tradities met “barbaarse” kunstmotieven. Vaticaanse Apostolische Bibliotheek, Rome, Italië (Foto © Nationale bibliotheek, Frankrijk)
750 n.Chr. Verluchting van de Sacramentarium GelasianumEen kruis (met centraal een LevensKiem) onder een boog, met de emblemen van de vier evangelisten, aan wiens armen een alfa en een omega hangen Liber sacramentorum Romanae ecclesiae is volgens late manuscripten een liturgisch boek (Romeins sacramentarium) dat de oraties en voorwoorden bevat die nodig zijn voor de viering van de mis. Vaticaanse Apostolische Bibliotheek, Rome, Italië (Foto © Publiek domein)
983 n.Chr. Grafsteen van Theodorus Uit Esna, EgypteGrafsteen met centraal een kruis. Waarom is er op de bovenkant en onderkant een kleine LevensKiem bijgevoegd ?! Museum Louvre-Lens, Frankrijk (Foto © Stefaan Algoet)
12e n.Chr. Latei boven noordingang, St Andrews kerk, Bredwardine, England.LevensKiem samen met afbeelding van 2 Egyptische goden, Bes en Taweret. Bes werd vaak aan een ingang van Egyptische huizen en geboortehuizen afgebeeld als bescherming tegen het kwaad. De noordingang van de kerk werd beschouwd als de ‘duivels deur’, waar boze geesten konden ontsnappen wanneer een kind werd gedoopt. (Foto © onbekend)
12e n.Chr. Marmeren vloer, San Crisogono kerk, Rome, Italië.Detail van een cosmatesque (stijl van geometrisch decoratie) inlegselwerk. LevensKiem gemaakt uit een combinatie van paarse porfier en groene malachiet. (Foto © Lawrence OP)
12e n.Chr. Fragment grafsteen ingebed in de poort van de romaanse kerk Sant Lliser d’Alòs, Lleida, SpanjeAfbeelding van vrouw en man, met rechtsboven een Christogram. (Foto © Ramon Oromi Farré)
13e n.Chr. Doopvont Östergötland, Östra Ryd, Zweden Foto © Lennart Karlsson – Medeltidens historiska
13e n.Chr. Pagina met hebreeuwse verzen in micrografie uit de ‘Sana’a Pentateuch’, Jemen.Dit manuscript bevat versierde rechthoekige tapijtpagina’s die zijn geïnspireerd op de islamitische en sefardische artistieke traditie. (Foto © British Library)
13e n.Chr. Pagina met hebreeuwse verzen in micrografie uit een Pentateuch, Jemen.Oppenheim collectie (Foto © Bodleian Libraries)
13e ? n.Chr. Grafsteen, ArmeniëAfbeelding LevensKiem samen met het Armeens kruis (bovenaan) en een hand. (Foto © Onbekend)
13e n.Chr. Reliëf op een muur van de Proshian-kerk van het Geghard-klooster in Armenië.De muren van de kerk zijn o.a. versierd met geometrische patronen, levensbomen en zonsymbolen. (Foto © Rick Ney)
13e n.Chr. Tempeliers grafsteen in St Magnus kathedraal, Kirkwall, England.Afbeelding van een LevensKiem en een zwaard. (Foto © onbekend)
13e n.Chr. Mozaïek in koepel, San Marco Basiliek Venetië, Italië. (Foto © onbekend)
13e n.Chr. Decoraties in de Eufrasiusbasiliek Porec, Kroatië. (Foto © Stefaan Algoet)
13e n.Chr. Hebreeuwse tekst van het Oude Testament Uit Al-Andalus, Spanje. Een artefact van de Sefardische boekencultuur. (Foto © Fondation Martin Bodmer)
13e n.Chr. Doopvont uit kerk van Egleton, England. (Foto © onbekend)
13e n.Chr. Een timpaan of tympanon in de kerk van Egleton, England. (Foto © onbekend)
14e n.Chr. Miniatuur uit “Eberhardi Bethuniensis Graecismus cum commentario”Een Latijns ezelsbruggetje voor het onderwijzen van Latijnse grammatica door de vlaamse grammaticus Ebenhard uit Betun. (Foto © Bayerische StaatsBibliothek)
14-15 e n.Chr. Levenskiem op een ‘khachkar’ of Armeense kruissteen (gebeeldhouwde gedenksteen). Karm Van, Armeens klooster, Rshtunik, Armenië (Foto © VirtualANI)
14-15 e n.Chr. Grafsteen met Armeense zespuntige ster en een kiem van leven erin. Bardzruni, Armenië (Foto © onbekend)
15e n.Chr. Afbeelding Sheela-na-Gig, boven ingang Ballinderry kasteel, Galway, EnglandHier uitzonderlijk samen afgebeeld met een LevensKiem en Triskel (Foto © onbekend)
12-14e n.Chr. Afbeelding Sheela-na-Gig, met vulva in vesica piscis vorm, boven ingang kerk te Kilpeck, England (Foto © onbekend)
13-16e n.Chr. Selectie van hexafoils-inkervingen in kerken, Norfolk en Suffolk, England (Foto © Matthew Champion, Norfolk en Suffolk Medieval Graffiti Surveys)
1492 n.Chr. Houtsnede van Crodo, uit de Cronicon Picturatum (Saksische kronieken) door Conrad Bote, Duitsland.Meer uitleg zie hoofdstuk Donderwiel. (Foto © Bayerische StaatsBibliothek)
1593 n.Chr. Romaanse kerk van Johannes de Doper. Vižinada, Kroatië. (Foto’s © Stefaan Algoet)
16-17e n.Chr. Zonnewijzer, Yeni Câmii moskee, Istanbul. (foto © Massimo Forni)
17e n.Chr. Zonnekompas, Frankrijk. Museum Kunst & Geschiedenis, Brussel, België (Foto © Stefaan Algoet)
17e n.Chr. Kerk van de Heilige Geest, Pedrovo, Slovenië. (Foto © onbekend)
1681 n.Chr. Afbeelding LevensKiem met Christogram, in houten plafondbalk Blokhut, Sanek, Polen. Rural Architecture Museum van Sanok, Polen (Foto © onbekend)
17e n.Chr. Houten zuil met het LevensKiem. Swat-regio (Noordwest-Pakistan) Houten architectuurelementen (in Gandhara, Griekse en Moghol-stijl) van een dorpsmoskee. Museum kunst en geschiedenis, Brussel, België (Foto © Stefaan Algoet)
1731 n.Chr. KindergrafsteenMet opschrift “Here Lyeth [?] Body of Sipi Indian Who[?] Died Feb [?] 1731 Aged 6 Years.” Wesleyan University Archaeology and Anthropology Collections, Connecticut, Amerika (Foto © Coins, tombstones, and historic artifacts: independent research topics in the collections)
1746 n.Chr. Kindergrafsteen ‘Memorials for children of change’, Norwich-town Connecticut, Amerika. (Foto © Hannah Huntington)
1775 n.Chr. Kindergrafsteen, Massachusetts, Amerika. (Foto © Thomas Lambert Rowley)
18e n.Chr. Fragment (Heilige Isidoor) van de koepel van het koptisch klooster St. Paulus (de kluizenaar), Egypte. (Foto © ARCE)
18e n.Chr. Ingang tot de tempel van de vierentwintig oudsten. (koptisch klooster St. Paulus, de kluizenaar), Egypte. (Foto © ARCE)
1715 n.Chr. Koptisch/Arabisch Psalmgezangboek. Yuhanna al-Anba Buba & St. Paulus-klooster, Egypte. (Foto © William Lyster)
18e n.Chr. Detail van een portaal in de houten kerk van Gârbău Dejului, Roemenië. (Foto © onbekend)
1816 n.Chr. Boek foedraal, LevensKiem samen met het Hart symbool. Västergötlands museum, Skara, Zweden (Foto © onbekend)
19e n.Chr. Houten plafondbalk, etnografisch park Orawa, Zubrzyca Górna, Polen. (Foto © onbekend)
19e n.Chr. ‘De vurige strijdwagen van het Woord’Russisch iconografie van de Theotokos (Griekse benaming van Moeder Maria) afgebeeld als Ognyena Maria (letterlijk “Vurige Maria”) een vuurgodin die de zuster en/of assistent is van de dondergod Perun in de Slavische mythologie. (Foto © onbekend)
19e n.Chr. Spindelkrans Guyana (Foto © National museum of the American Indian)
Datering onbekend Spindelkrans uit palmhout Rijsel, Frankrijk
Datering en oorsprong onbekend
21e n.Chr. Internationale vlag van planeet Aarde (© Oskar Pernefeldt)
21e n.Chr. Levenskiem, gemaakt uit koolstofnanobuisjes (5-20 nanometer)John Hart, assistent-professor werktuigbouwkunde, creëerde deze Levenskiem door het kweken van gestructureerde bossen met verticaal groeiende koolstofnanobuisjes. Het beeld werd genomen met een scanning elektronenmicroscoop. Universiteit van Michigan, VSA (Foto © Michael de Volder en John Hart)
© Gelieve de auteurs vermelding en copyright te respecteren.